5 април 2013 г.

Трапезата на джиновете



В традиционната северноафриканска магия при наличието на мистериозно заболяване, което не се поддава на нормално лечение, се взима под внимание намесата на джинове. Вярва се, че независимо дали е физическа или душевна болест, тя може да бъде породена от влиянието на джин върху човек или да възникне в следствие на обладаване. Ако случаят е такъв, трябва да се предприеме съответното лечение, свързано или с прогонване (екзорсизъм) или с умилостивяване. Освен като причинители на различни страдания джиновете са известни и като лечители, способни да изцеряват заболявания причинени от други джинове или от естествен произход. Казано иначе, когато нищо друго не е помогнало и се е оказало неефективно, не боли глава да се потърси помощ от джиновете. За целта съществуват различни практики, някои от които можещи да се извършват от засегнатия човек, а други само от посветени в областта лечители.

Този изключително комплексен марокански обред, изисква приготвянето на символична трапеза като приношение към джиновете и е предназначен за лечението на заболявания причинени от такива. Симптомите им обикновено включват треска, халюцинации, сънливост, безпокойство и телесни болки, като засегнатият може да разговаря със себе си или с невидими от друг посетители.

Освен близките на болния, които ще извършват ритуалните действия се изисква и участието на четири жени. Една от тях, която ще заема главна роля трябва да бъде възрастна или преминала критическа възраст, a останалите три жени да са омъжени, като никоя от тях не бива да е имала предишен брак или оставала вдовица. За още по-добре се смята и ако никоя не е губила рожба.
Всяка от омъжените жени трябва да донесе по две шепи брашно, което се смесва и слага в бяла памучна кърпа. Тя се връзва на вързоп, който се окадява на дим от бяло бензое, след което се поставя върху главата или до възглавницата на болния да престои за една нощ. На сутринта възрастната жена развързва кърпата, като взима от нея три шепи брашно с които омесва малка питка без сол и върху която се слагат седем ечемичени зърна. С останалото брашно близките замесват втора питка, без квас, но със сол, след което и двете питки се изпичат. Следващата стъпка от ритуала изисква набавянето на пет вида риба, по една от всеки вид и отделно количество, което да е достатъчно за храна на семейството на болния. Петте риби се сготвят в нов и неупотребяван съд с масло, лук и черен пипер, но без сол. След като ястието е готово от всяка от рибите и соса се дава по една хапка да се изяде от засегнатия. С малко от соса трябва да се натърка върху китките, веждите, колената и лактите му. Маже се и под леглото му и във всеки ъгъл на стаята му. След това старицата слага питката с ечемичените зърна в кошница, заедно със съда с рибеното ястие, като той трябва да се украси с четири малки парчета плат - бяло, черно, червено и жълто. Към всичко това се слагат и три малки кукли изобразяващи мъж, жена и тяхната дъщеря. В съда с ястието се пуска сребърна монета, като се казва:

"Прости ни, ако сме забравили нещо което харесваш.
Ето ти пари да си купиш каквото желаеш!"

След това присъстващите остават на бдение в дома, а старицата поставя втора сребърна монета в устата си и по този начин трябва да занесе приношенията на пуста територия - отдалечена местност, морски бряг или място с репутация на обитавано от джинове. По пътя си дотам и обратно тя не бива да промълва нито дума, нито да се обръща назад и през цялото време трябва да държи монетата в уста. На избраното място всичко от кошницата се оставя там, а ако кучета или диви животни бъдат привлечени от храната, те не бива да се пропъждат, защото се приема за благоприятен знак. На връщане жената трябва да събере седем камъчета по пътя, като стигайки обратно до дома ги хвърля едно по едно на прага, тъй като няма право да почука, а по този начин дава знак да й отворят. Тя не може и да проговори, докато не пристъпи вътре. Чак тогава вади и монетата от устата си, като не бива да я дава, а я пази при себе си. През това време с останалото количество риба близките приготвят второ ястие, но този път към него се добавя сол. Сготвената риба, заедно с останалата втора питка със сол се изяждат от цялото домакинство. Ако болният е дете, тогава само най-преките му роднини и други деца могат да ядат. Също така и ако друг член на семейството не се чувства добре, ядейки от соленото ястие, то ще му окаже благотворен ефект.

    Забележка: Информацията е публикувана с научна цел  и не е предназначена като заместител на конвенционалната медицина.

     Източник: Iles, J. The Element Encyclopedia of 5000 Spells, Element Books Ltd, 2004

Няма коментари:

Публикуване на коментар